Miksi jokaisella ammattimaisesti toimivalla somevaikuttajalla tulisi myös olla omat nettisivut?

mennessä 14.01.2024Bloggaaminen2 Kommentit

kaupallinen yhteistyö Meio

Somessa tehtävä yrittäjyys on viime aikoina yleistynyt valtavasti. Moni hankkii elantonsa tekemällä somen kautta kaupallisia yhteistöitä ja/tai myymällä omaa osaamistaan ja tuotteitaan. Onkin hyvä, että myyntikanavat ovat laajentuneet ja monipuolistuneet. Mutta silti olen sitä mieltä, että jokaisella yrittäjällä ja työkseen somea tekevällä tulisi olla omat nettisivut.

Tässä postauksessa kerron miksi näin on ja miten jokainen saa helposti tehtyä menestyksekkäät nettisivut. Tähän postaukseen sain yhteistyökumppanikseni digimarkkinointitoimisto Meio Oy n. Yrityksen on perustanut SEO & Google Ads ‑asiantuntija Krista Hakala, joka haluaa auttaa muitakin yrittäjiä luomaan menestyneitä nettisivuja.

 

Omien kotisivujen hyödyt:

 

  1. Brändin ja oman sisällön kontrolli:

Somealustat voivat muuttaa algoritmejaan ja käytäntöjään milloin tahansa, mikä voi vaikuttaa suoraan vaikuttajan näkyvyyteen ja tulojen mahdollisuuksiin. Somealusta voi myös koska tahansa blokata tilisi tai poistaa sisältösi ilman syytä, ja voi olla kova työ saada se takaisin. Omilla nettisivuilla vaikuttajalla on täysi kontrolli brändiinsä, sisältöönsä ja kävijäkokemukseen. Omat kotisivut ovat myös aina auki ja toiminnassa.

 

  1. Ammattimainen ja luotettava vaikutelma:

Nettisivut tarjoavat mahdollisuuden luoda vaikuttavampi ja ammattimaisempi ensivaikutelma. Laadukkaasti suunnitellut nettisivut antavat vaikutelman siitä, että kyseessä on vakavasti otettava ammattilainen, mikä voi avata ovia yhteistyökumppanuuksiin ja mahdollisuuksiin. Kotisivut tuovat yritystoimintaasi uskottavuutta ja niiden avulla voit osoittaa ammattitaitosi. Omat nettisivut toimivat vähän kuin käyntikorttinasi. Nettisivut lisäävät somevaikuttajan luotettavuutta ja antavat signaalin sitoutumisesta pitkäjänteiseen brändinrakennukseen. Se viestii ammattimaisuudesta ja valmiudesta investoida omaan brändiin.

 

  1. Monipuolinen sisältö:

Somealustoilla rajoitukset voivat estää vaikuttajaa jakamasta monipuolista sisältöä. Nettisivuilla on mahdollisuus esitellä laajemmin erilaisia sisältömuotoja, kuten blogikirjoituksia, videoita, podcasteja ja valokuvia, mikä voi houkutella erilaista yleisöä. Esimerkiksi pidemmät asiantuntijapostaukset houkuttulevat ja sitouttavat paremmin yleisöä. 

 

  1. Mahdollisuus liiketoiminnan monipuolistamiseen:

Nettisivut avaavat ovet uusille liiketoimintamahdollisuuksille, kuten oman verkkokaupan perustamiselle tai digitaalisten tuotteiden myynnille. Tämä auttaa vähentämään riippuvuuttaan somealustojen mainos- ja kumppanuustuloista. Monet somevaikuttajat myyvät nykyään omaa osaamistaan erilaisten tuotteiden, verkkokurssien, kirjojen, valmennusten jne. muodossa. Oma nettisivu mahdollistaa parhaiten näiden tuotteiden ja palveluiden markkinoinnin ja myynnin.

 

  1. SEO-optimointi ja löydettävyys:

Omat nettisivut mahdollistavat hakukoneoptimoinnin (SEO), mikä parantaa löydettävyyttä verkossa. Somevaikuttajan ei tulisi olla pelkästään riippuvainen somealustojen sisäisestä hakutoiminnasta, vaan pyrkiä laajentamaan näkyvyyttään hakukoneiden avulla.

Tänä päivänä asiakkaat etsivät tietoa, tuotteita ja palveluita ensisijaisesti netistä. Kotisivut mahdollistavat yrityksesi löytymisen netistä, kun tuotteitasi tai tietoa aiheesta, josta olet blogiisi kirjoittanut haetaan. Tästä syystä myös omien nettisivujen hakukoneoptimointiin kannattaa panostaa. Hyvä näkyvyys hakukoneissa voi houkutella jatkuvasti uusia kiinnostuneita ihmisiä yrityksesi luokse.

 

Lue kattava tietopaketti hakukoneoptimoinnista

 

Kaiken kaikkiaan omat kotisivut tuovat niin paljon ekstraa pelkkään someyrittäjyyteen nähden. Oman verkkosivuston luominen on investointi, joka avaa ovet monipuolisille mahdollisuuksille ja antaa vaikuttajalle täyden hallinnan brändistään.

Oman kokemukseni kautta olen huomannut, että oma somekanava menettää tavoitettavuutta melko äkkiä jos päivitystahti ei ole tiheä ja säännöllinen. Oma nettisivu taas kerää koko ajan yleisöä hakukoneiden kautta. Kun ihmiset etsivät jostain asiasta tietoa, he eivät suuntaa ensin someen vaan kirjoittavat asian googleen ja päätyvät näin nettisivuille. Jopa todella vanhat blogiartikkelit keräävät lukijoita edelleen, kun taas somessa vanhat julkaisut “kuolevat”. Hyvin optimoidut blogiartikkelit voivat pysyä todella pitkään hyvin näkyvillä hakutuloksissa ja tuoda jatkuvasti uutta liikennettä sivustolle. Kun taas somessa vanhat julkaisut tuskin enää keräävät uutta yleisöä. Itsellänikin jopa viisi vuotta vanhat blogitekstit keräävät yhä lukijoita googlen kautta, mutta kukaan tuskin eksyy pari vuotta vanhaan instagram julkaisuuni.

Lisäksi omat kotisivut ovat paras keino kertoa omista tuotteista ja myydä niitä. Tästäkin minulla on paljon positiivisia kokemuksia, sillä juuri omat nettisivut ovat mahdollistaneet minulle omien digituotteiden myynnin ja samalla lisätulojen hankkimisen.

Tästä syystä omat nettisivut kannattaa tehdä laadukkaasti ja panostaa hakukoneoptimointiin. 

 

Miten tehdä omat kotisivut?

 

Oman nettisivuston luominen voi tuntua aluksi haastavalta, mutta nykyään on olemassa monia helppokäyttöisiä työkaluja ja alustoja, jotka tekevät prosessista suhteellisen yksinkertaisen. Netti on pullollaan ohjeita ja vinkkejä, joiden avulla omat nettisivut saa tehtyä.

 Jos aihe ei kuitenkaan kiinnosta yhtään tai oma aika ja osaaminen ei riitä, voi palvelun myös ostaa. Meio Oy tekee laadukkaat ja myyntiä kasvattavat verkkosivut yritykselle kustannustehokkaasti.

Ammattilaisen toteuttaman nettisivun hinta liikkuu yleensä 500 – 5000 euron välillä. Hyviä kotisivuja tulisikin ajatella sijoituksena. Hyvät kotisivut löytyvät paremmin, tuovat enemmän myyntiä ja auttavat yritystäsi kasvamaan.

 Meio n sivuilla on hyvin kerrottu mitä erityyppiset nettisivut maksavat ja mitä eri summilla saa. Nettisivuja suunniteltaessa kannattaa hieman tehdä taustatyötä ja vertailua, ja valita omiin tarpeisiin sopiva paketti.

Meion blogista löydät myös lukuisia vinkkejä digimarkkinointiin, verkkosivuihin sekä hakukoneoptimointiin liittyen! Suosittelen lukemaan, sillä itse ainakin oppisin näistä paljon!

Heidi Sipari

Olen kolmekymppinen Turun Yliopistosta valmistunut matemaatikko.  Työskentelen Taloushallinnon asiantuntijana ja sivutyökseni kirjoitan taloudesta. Tärkein työni on kuitenkin olla äiti kahdelle lapselle.

Blogin avulla saan toteutettua omia mielenkiinnon kohteitani, jotka liittyvät talouteen, säästämiseen, sijoittamiseen, lisätulojen hankintaan ja bloggaamiseen. Samalla kun opin itse uutta, toivon että voin opettaa sinullekin hyödyllisiä taitoja ja vinkkejä.

Seuraa blogia

Kukkaron rouva suosittelee:

Käyttämäni wordpress teema:

2 Kommentit

  1. temp mail

    This asset is phenomenal. The wonderful information exhibits the proprietor’s earnestness. I’m stunned and anticipate more such mind blowing entries.

    Vastaa
  2. health massive

    This is an amazing page. The outstanding information reveals the owner’s accountability. I’m in awe and eagerly await more amazing postings like this one.

    Vastaa

Kommentoi tähän mitä ajatuksia postaus herätti. Jos pidit artikkelista, niin jaa se muillekin sivusta tai alta löytyvistä some-jakopainikkeista, kiitos! <3

Pin It on Pinterest

Share This