Blogien kaupallisuus ärsyttää

mennessä 26.05.2019Bloggaaminen6 Kommentit

Nykyään lukijat taitavat olla jo melko tottuneita blogeissa esiintyviin mainoksiin ja kaupallisiin yhteistöihin. Suurimmalle osalle ihmisistä on ihan ok, että bloggaaja ansaitsee rahaa postauksillaan ja bloggaamista on alettu jo pitämään oikeana työnä. Toki on vieläkin paljon ihmisiä, jotka eivät ymmärrä tai hyväksy blogien kaupallisuutta.

Mielestäni blogilla tienaaminen on oikein hyväksyttävää ja itsekin olen kertonut miten tienaan blogillani. Pääasia on, että mainoslinkeistä ja kaupallisista yhteistöistä on aina merkintä postauksessa. Lukijoiden huijaamiseen ei kannata kenenkään sortua ja tällä tavalla ei kovin pitkälle pääse.

Vaikka kaupallisuudesta olisikin rehellinen, niin tärkeää on myös että mainokset sopivat blogin tyyliin ja bloggaajan imagoon. Useimmiten tämä toteutuu oikein hyvin blogeissa. Muotibloggaajat mainostavat vaatteita ja asusteita, ruokabloggaajat elintarvikkeita ja talousbloggaajat sijoituspalveluita. Välillä kuitenkin näkee melko erikoisia yhteistyökuvioita, joissa mainostettava tuote ei sovi yhtään blogin aihepiiriin.

Eniten minua on kuitenkin viime aikoina alkanut ärsyttämään blogeissa ihannoitu kuluttaminen ja shoppailu.

Varsinkin muoti- ja lifestyle-blogeissa on viikosta toiseen mainoksia aina vain uusista tuotteista. Kuka oikeasti ostaa viikottain tai kuukausittain uusia vaatteita, kenkiä, laukkuja tai meikkejä. Ymmärrän toki, että juuri nämä tuotteet ovat näiden blogien idea ja sisältöä ei synny ellei uusista hankinnoista kerrota.

Ihmettelen vain, eikö muita tunnu häiritsevän tämä jatkuva kuluttamiseen kannustaminen. Uusien tavaroiden hankkiminen on paitsi kallista, myös erittäin epäekologista.

Jotkut lifestyle bloggaajat ovatkin kertoneet, että haluavat hillitä ilmastonmuutosta ja ovat jopa vaalien alla kertoneet äänestävänsä ilmaston puolesta. Silti omalla kulutuksellaan ja jatkuvalla tavaroiden mainostamisellaan ovat täysin ristiriidassa näiden sanomisien kanssa.

Itse yritän blogissani kannustaa ihmisiä säästäväisyyten ja samalla ekologisuuteen. Jatkuva kuluttaminen ja tavaroiden ostaminen ei tee kenestäkään onnellista. En myöskään pidä siitä, että kaikki uusi pitäisi saada nyt ja heti, eikä olla valmiita ensin säästämään uusien hankintojen eteen. Tämä voi pahimmillaan aiheuttaa kulutusluottoja ja pikavippejä, jolloin velkaantumisen kierre on valmis.

Toivoisinkin näkeväni blogeissa (muissa kuin talousaiheisissa) enemmän kannustusta säästämiseen, budjetoitiin ja vaurastumiseen. Bloggaajat voisivat miettiä muunlaisiakin kaupallisia yhteistöitä kuin jatkuvasti erilaisten uusien tuotteiden mainostaminen.

Joissain blogeissa näkee myös kaupallisia postauksia joiden sisältöön on todella panostettu, kun taas ei-kaupalliset postaukset ovat lyhyitä täytepostauksia omista kuulumisista. Eikö järkevää sisältöä pystytä luomaan ilman mainoksia ja yhteistöitä?

Toki mainoksissa on myös hyviäkin puolia. Bloggaaja voi lukijoilleen suositella oikeasti toimivaa tuotetta ja auttaa ihmisiä löytämään ratkaisuja tarpeisiinsa. Mainoksia myös esiintyy aivan joka paikassa ympärillämme (tv:ssä, radiossa, lehdissä, bussipysäkillä jne), joten itse mainokset eivät niinkään häiritse.

 

 

Ovatko blogit muodostuneet mielestäsi jo liian kaupallisiksi? Pitäisikö tuhlailua alkaa kritisoimaan enemmän ja kannustaa ennemmin säästäväisyyteen ja ekologisuuteen?

 

 

TERVETULOA MATKALLESI KUKKARON ROUVAKSI TAI HERRAKSI!

Jokainen meistä haluaisi olla oman kukkaronsa rouva tai herra. Tämä vaatii jonkin verran vaivannäköä, mutta määrätietoisilla askelilla voit päästä tavoitteeseesi.

Olipa tavoitteesi sitten lisätulojen hankinta, turhien menojen karsinta, puskurin kerryttäminen tai sijoittamisen aloittaminen, niin täältä löydät artikkelini kyseisistä aiheista.

Halusin koota juuri sinulle vinkit, joilla otat oman taloutesi hallintaan.

Tutustu ilmaiseksi kaikkiin blogipostauksiin tai katso kaupasta tuotteeni, joilla tehostat talouden hallintaasi.

Heidi Sipari

Olen kolmekymppinen Turun Yliopistosta valmistunut matemaatikko.  Työskentelen Taloushallinnon asiantuntijana ja sivutyökseni kirjoitan taloudesta. Tärkein työni on kuitenkin olla äiti kahdelle lapselle.

Blogin avulla saan toteutettua omia mielenkiinnon kohteitani, jotka liittyvät talouteen, säästämiseen, sijoittamiseen, lisätulojen hankintaan ja bloggaamiseen. Samalla kun opin itse uutta, toivon että voin opettaa sinullekin hyödyllisiä taitoja ja vinkkejä.

Seuraa blogia

Kukkaron rouva suosittelee:

Käyttämäni wordpress teema:

6 Kommentit

  1. Maria

    Moikka!
    Olen aloittanut blogien seuraamisen lifestyle-blogeista. Nykyisin, kun itse haluaa rajoittaa kuluttamista ei niitä juurikaan tule seurattua. Kun toisaalta olisi mukavaa ostaa niitä trendikkäitä vaatteita ja kokeilla uusia tuotteita joita blogeissa vilisee. Sitten taas toisaalta olen päättänyt, että haluan säästää rahaa ja käyttää sitä asioihin, jotka myöhemmin tuottaisivat minulle lisää rahaa. Niinpä on parempi pysytellä kaukana näistä houkuttimista?
    Ja ärsyttää jos näitä mainospostauksia on monta peräkkäin ja eniten ärsyttää, että muutaman viikon välein voidaan ylistää samoja tuotteita eri tuotevalmistajilta. Esim. Kasvovoiteita samassa blogissa voidaan hehkuttaa helmikuussa biothermin kasvovoidetta ja seuraavassa vichyn. Tuntuu etteivät suosittelut ole niin aitoja kuin bloggaajat väittävät mielipiteiden muuttuessa tiuhaa vauhtia!

    Vastaa
    • Heidi

      Kiitos kommentista Maria, olen täysin samaa mieltä kanssasi! Suosittelut olis paljon aidompia jos pysyttäisiin samassa tuotteessa eikä jatkuvasti mainostettaisi joka ikistä tuotetta.

      Vastaa
      • Saigon

        Hyvä aihe ja kirjoitus taas kerran! Kieltämättä itseäni on ruvennut ärsyttämään tämä nykysomen kaupallisuus. Olen viimeisen vuoden aikana alkamut.seiraamaan muutamaa tubettajaa, joista tosinoni tippunut seurantalistalta jo pois juuri tuon kulutuksen.ihannoinnin vuoksi. Joka videolla kun esitellään tuotteita, joita on tilattu netistä ja käyty hakemassa kaupoista. Parempi olla vain seuraamatta kyseisiä blogeka/someja/tubettajia, koska huomaan ainakin itse välillä kyseenalaistavani omia tapojani: ”pitäisikö minunkin ostaa välillä uusia vaatteita, kun osa vaatteista ostettu jopa 8v sitten?”, ”olenko jotenkin outo nainen, kun en jatkuvasti osta viimeisintä muotia olevia vaatteita ja kokoaika jotain uusia huonekaöuja kotiin? Pitäisikö minun naisena shoppailla enemmäm?” Kyseiset ajatukset alkavat ärsyttämään, koska vaikka tiedostan, ettei materia tuo onnea ja keskityn säästämiseen ja sijoittamiseen, silti nuo ajatukset valtaavat mielen, jos liikaa pyörii somessa. Tämän takia vuosi sitten poistin instagramin ja facebookin, koska kulutuksen ihannointi alkoi ahdistamaan. Onneksi on sinun blogisi kaltaisia blogeja, joiden ajatuksiin voin samaistua. Mukavaa kesän odotusta sinulle!

        Vastaa
        • Heidi

          Kiitos itsellesi hyvästä kommentoinnista! Tämä inspiroi minua ihan hirveästi kun saan tuollaista positiivista palautetta ja hyvää keskustelua aikaiseksi. Olen samaa mieltä kanssasi, että parempi jättää lukematta blogeja jotka eivät omaan arvomaailmaan sovi. Seuraamalla ja nostamalla esiin vaikuttajia jotka eivät kannusta vain kuluttamisen ihannointiin voidaan ehkä jollain tavalla myös vaikuttaa siihen millaista sisältöä mediassa ja somessa esiintyy. Jos ihmiset eivät lue turhia shoppailupostauksia, ei niitä toivottavasti kohta tehdä enää niin paljon.

          Vastaa
  2. Wilma

    Vielä vuosia sitten seurasin juuri sellaisia tyyliblogeja, joiden postaukset sisälsivät paljon saatuja vaatteita ja affilinkkejä asukuvien vaatteisiin. Nykyään nämä blogit eivät kuulu lukulistalleni pintapuolisen sisällön takia eivätkä ne omia arvojanikaan vastaa. Kaupalliset yhteistyöt eivät haittaa, yhteistyöstä kuuluu saadaan korvaus, sillä työtä sekin on. Mutta sen näkee blogista, seisooko bloggaaja 100% mainostamiensa tuotteiden takana vai ei. En sanoisi, että blogit ovat liian kaupallisia, mutta kaikki sisältö ei saisi olla kaupallista sillisalaattia. Lisäksi olisi hienoa jos isommat vaikuttajat, joilla on vaikutusta, ottaisivat esille vastuullisemman elämäntavan. Säästämisen, ekologisuuden jne. 🙂

    Vastaa
    • Heidi

      Kiitos kommentistasi Wilma, hyviä ajatuksia sinulla! Luulisi että nykyään bloggaajat tai yritykset alkaisivat keksiä kaupallisia yhteistöitä, jotka silti tukisivat vastuullista kuluttamista. Sillä kuuluhan bloggaajan saada työstään palkka, mutta ei sen kustannuksella että kannustetaan muita turhaan kuluttamiseen.

      Vastaa

Kommentoi tähän mitä ajatuksia postaus herätti. Jos pidit artikkelista, niin jaa se muillekin sivusta tai alta löytyvistä some-jakopainikkeista, kiitos! <3

Pin It on Pinterest

Share This