Kuinka paljon auto maksaa? – Meidän autoilun kulut kuukausittain
Edellisessä postauksessa kerroin keskimääräiset tulomme ja menomme. Postaus sai paljon hyvää palautetta somessa ja myös blogin puolelle tuli yksi erittäin hyvä kommentti:
“Olisi kiinnostavaa jos kerrot vielä auton menot eriteltynä ja kuinka paljon ajoa tulee? Todella edulliset auton kustannukset teillä!”
Päätin ottaa aiheen käsittelyyn kokonaisen postauksen muodossa, joten tällä kertaa syvennytään meidän autoilun kuluihin. Postauksessa mainitsin autoon kuluvan keskimäärin 200 € kuukaudessa ja nyt vielä tarkemmin laskettuna tämäkin on jopa yläkanttiin. Selvitetään kohta miksi.
Millainen auto meillä on?
Ostimme elokuussa 2018 käytetyn Toyota Yaris Hybridin (vm. 2014, ajettu 50 000 km) hintaan 15 000 €. Auto oli kohtuu uusi, melko vähän ajettu ja huippukunnossa. Halusimme pienen ekologisen auton, joka kuluttaa vähän ja oli näppärä meidän kahden hengen taloudelle.
Tässä Automafia.net sivuton kuvaus miten Toyota Yaris Hybrid toimii: “Yaris Hybridissä on 1.5-litrainen bensamoottori ja kaksi sähkömooottoria. Järjestelmä valitsee aina parhaan mahdollisen ajotavan; ajetaanko pelkällä sähköllä, bensamottorilla vai hybridinä molempien moottoreiden työskennellessä samaan aikaan. Sähkömoottori toimii generaattorina ja lataa akkua bensamoottorin käydessä. Myös jarrutuksissa syntyvä energia otetaan talteen akun lataamiseen. Hybridin suurimmat edut tulevat esille hidasnopeuksisessa kaupunkiliikenteessä, jossa pysähdyksiä ja liikkeellelähtöjä on tiuhaan ja ajonopeus on alhaisempi. Jos ajaa enemmän isoja väyliä pitkin muulloin kuin ruuhka-aikaan, hybriditekniikan edut jäävät vähäisemmiksi.”
Kyseessä ei siis ole ladattava hybridi vaan sähkömoottori latautuu ajon aikana. Yhdistetyn ajon virallinen kulutus on 3,3 l/100km.
Sittemmin perheemme on kasvanut yhdellä lapsella ja nyt odotamme toista. Yhden lapsen kanssa olemme vielä mahtuneet autoon, mutta nyt ongelmaksi on muodostumassa, että mahtuuko siihen enää nelihenkinen perhe. Tai toisin sanoen nelihenkiseen perheen tavarat, eli pääosin lastenvaunut, jotka täytyy vaihtaa sisarusmalliin. No tätä on onneksi vielä aikaa pohtia. Emme mielellään haluaisi vaihtaa autoa, sillä pidämme pienestä autostamme jonka ylläpito on edullista.
Mitä? Vauva tulossa? Kyllä, lue lisää instagramista 😉
Ostimme auton säästöillämme eli meidän ei tarvinnut turvautua lainaan tai osamaksuun. Maksimibudjettimme oli juuri tuo 15 000 €, jonka verran olimme säästäneet ennakkoon.
Auto on siis ollut meillä hieman vajaa kolme vuotta ja ajokilometrejä on tänä aikana tullut noin 25 000 km. Eli hieman alle 10 000 km vuodessa.
Ostaessamme auton olimme siis 26-27 vuotiaita, ja olimmekin siihenastisen elämämme pärjänneet ilman autoa. Saimme tarvittaessa autoa lainaan sukulaisilta ja muut matkat kuljimme pyörällä tai julkisilla. Kuitenkin sen hetkinen työpaikkani oli melko huonojen liikenneyhteyksien varrella, jolloin työmatkoihin sisältyi kahdella (tai kolmella) bussilla matkustaminen ja aikaa kului noin tunti per suunta. Rahaa oli jäänyt säästöön, joten tulimme siihen tulokseen, että auto kyllä helpottaisi elämäämme. Mikään hyvä sijoitus auto ei taloudellisesti ole, mutta se tuo tiettyä mukavuutta elämään.
Tällä hetkellä autoa käytetään pääsääntöisesti kaupassa käymiseen, mökillä käymiseen sekä sukulaisten ja ystävien luona vierailuun (jotka lähes kaikki asuvat samassa kaupungissa). Mies kulkee edelleen silti valtaosan työmatkoistaan pyörällä. Auto ei siis ole kovin suuressa kulutuksessa, mutta emme silti osaisi enää olla ilmankaan sitä. Varsinkaan mökille emme enää pääsisi vanhempieni kyydissä nyt kun oma perheemme on kasvanut. Joten auto tuo meille vapautta.
Mitä autoilu maksaa?
Katsotaan nyt tarkemmin millaisia kuluja autoiluun liittyy.
Osamaksu tai laina
Kuten todettua maksoimme auton heti omalla rahalla, joten velkaa siitä ei ole. Auto on täysin omamme, joten kuukausittaisia kuluja ei siitä aiheudu.
*Tämä osuus on toteutettu kaupallisessa yhteistyössä Sortter Oy kanssa* Lisätty ja muokattu 7.7.2022:
Joskus kuitenkin auton ostoa varten tarvitaan lainaa. Tällöin on erityisen tärkeää vertailla lainan kulut ja muut ehdot. Paras lainatarjous löytyy vertailemalla ja kartoittamalla vaihtoehdot eri pankkien valikoimista. Vertaile lainoja aina todellisen vuosikoron mukaan. Todellinen vuosikorko sisältää nimelliskoron lisäksi kaikki lainaan liittyvät kulut, kuten palvelumaksut, kuukausimaksut sekä tilinhoitokustannukset.
Sortterin avulla voit vertailla lainatarjouksia helposti. Puolueeton vertailu auttaa löytämään parhaan lainatarjouksen helposti. Sortter ei siis ole pikavippipalvelu, eli se ei itse myönnä luottoja, vaan vertailee ja kilpailuttaa luotonantajat puolestasi. Palvelu on suomalainen, luotettava, ei sisällä piilokuluja ja lupaa parhaan koron takuun.
*kaupallinen osuus päättyy tähän*
Vakuutus
Meillä on autossamme lakisääteinen liikennevakuutus ja kaskovakuutus. Nämä kilpailutimme viime vuonna ja nyt maksamme vakuutuksista 650 euroa vuodessa. Aiemmin siis vakuutusmaksut olivat yksi syy korkeampiin autoilun kuluihin. Nyt olen myös alkanut miettimään, olisiko kasko edes tarpeellinen tämän ikäisessä autossa vai riittäisikö pelkkä liikennevakuutus…?
Maksamme vakuutuksen kerran vuodessa, jolloin maksu on edullisempi kuin useaan osaan jaettuna. Mieluummin säästämme itse rahat etukäteen, kuin maksamme pienempien erien muodossa lopulta isomman summan.
Keskimäärin vakuutus maksaa meille siis 54,17 €/kk.
Ajoneuvovero
Traficomin mukaan henkilöauton ajoneuvovero koostuu perusverosta sekä mahdollisesta käyttövoimaverosta. Perusvero määräytyy ensisijaisesti valmistajan ilmoittamien hiilidioksidipäästöjen (CO2) mukaisesti. Jos päästötietoa ei löydy rekisteristä, määräytyy perusvero auton kokonaismassan perusteella.
Meidän pienen ja vähäpäästöisen auton verot ovat vuodessa noin 100 €. Kuukaudessa tämä tekee noin 8,33 €/kk.
Bensa
Automme siis kuluttaa melko vähän ja varsinkin kaupunkiajossa jota meillä enimmäkseen on, kulutus on todella pientä. Lisäksi ajamme muutenkin melko vähän. Täytämme tankin vain noin kerran tai kaksi kuukaudessa, välillä enemmän jos on tullut tehtyä pidempiä kotimaan reissuja.
Bensaan menee siis keskimäärin hieman alle 60 €/kk.
Katsastus
Alle kymmenen vuotta vanha auto pitää katsastaa kahden vuoden välein. Tämä maksaa noin 50 €, eli vuosikustannus on vain 25 €.
Eli keskimäärin kuukausikuluksi tulee noin 2,08 €/kk.
Huolto
Meidän ei onneksi ole tarvinnut käyttää autoa muussa kuin määräaikaishuolloissa. Uudehkon ja laadukkaan auton hyötyjä on että odottamattomat huollot ja korjaukset eivät ole niin todennäköisiä. Toki meillä on tätä varten puskurissa rahaa, jos yllättäviä kuluja tulee.
Automme käy vuosittain Toyota merkkihuollossa. Joka toinen vuosi on suppeampi huolto ja joka toinen vuosi laajempi huolto. Viimeksi huolto maksoi 170 € ja sitä edellisellä kerralla 380 € (sisältää joitain vaihdettuja osia).
Keskimäärin huolto maksaa vuodessa siis 275 euroa eli noin 22,92 €/kk.
Parkkipaikka
Taloyhtiömme kaikki autopaikat ovat täynnä, joten parkkipaikkaa emme ole saaneet. Auto jätetään siis aina kadunvarteen, joten pysäköintikuluja ei siis ole. Mieluiten toki maksaisimme parkkipaikasta, sillä se helpottaisi arkea, erityisesti talvella.
Muut pysäköintikulut:
Muita satunnaisia pysköintikuluja tulee melko harvoin, ei edes joka kuukausi. Vuoden aikana meillä on kulunut alle 20 € pysäköintiin.
Pyöristetään ylöspäin, ja lasketaan kuitenkin keskimääräiseksi kuukausikuluksi 2 €/kk.
Renkaat
Viime vuonna ostimme ensimmäisen kerran autoomme uudet kesä- ja talvirenkaat. Nämä kustansivat yhteensä 750 €. Tämä oli myös yksi syy miksi autoilun kulumme näyttivät todellista korkeammilta, mutta todellisuudessa renkaiden voisi ajatella kestävän kolme vuotta, joten vuosittaiseksi kuluksi tulee noin 250 €.
Tästä saadaan keskimääräiseksi kuluksi 20,83 €/kk.
Renkaiden vaihto ja säilytys
Renkaat säilytämme mökillä ja vaihdamme itse (isälläni on työkalut). Rengashotelleista tai renkaidenvaihdosta ei siis tule kuluja.
Auton pesu
Auton pesemme ja vahaamme kesäaikaan mökillä (isältä taas pesuaineet) ja häpeäkseni täytyy myöntää, että talvisin automme ei juuri pesua saa. Olemme ehkä kerran pesettäneet automme maksullisesti. Pesusta ei siis juurikaan kuluja aiheudu.
Muut tarvikkeet ja kulut
Pari kertaa olemme autoon joutuneet vaihtamaan pyyhkijänsulat, ostamaan tuulilasinpesunestettä ja kenties ostamaan muita tarvikkeita (en nyt muista kaikkea). Käytetään laskennassa esimerkiksi summaa 60 euroa vuodessa.
Muita satunnaisia kuluja on esimerkiksi sakot. Tänä vuonna olemme saaneet ensimmäisen pysäköintisakkomme. Toivotaan, että jää ainoaksi, jolloin kulu olisi vuodessa 60 euroa.
Näistä satunnaisista kuluista keskimäärin siis noin 10 €/kk.
Kulut yhteensä
kulu | kuukaudessa (€) | vuodessa (€) |
vakuutus | 54,17 | 650 |
ajoneuvovero | 8,33 | 100 |
bensa | 60 | 720 |
katsastus | 2,08 | 25 |
huolto | 22,92 | 275 |
pysäköinti | 2 | 24 |
renkaat | 20,83 | 250 |
muut satunnaiset kulut | 10 | 120 |
YHTEENSÄ | 180,33 | 2164 |
Näiden lukujen perusteella autoilu maksaa meille siis noin 180 € kuukaudessa. Todellisuudessa luku on ollut vuoden sisään korkeampi, sillä vakuutusmaksu oli aiemmin korkeampi ja lisäksi ostimme kalliit uudet renkaat. Kuitenkin kulut ovat seuraavan vuoden sisällä taas paljon tätä alhaisemmat (ellei yllättäviä kuluja tule).
Arvonalennus ja vaihtoehtoiskustannus
Edellä mainittujen kulujen lisäksi olisi hyvä ottaa huomioon myös auton arvonalennus, jos lasketaan oikeasti autoilun todellisia kuluja ja auton kannattavuutta.
Keskimäärin voidaan laskea auton arvon tippuvan noin 10% vuodessa. Eli meidän auton arvo alenee vuosittain noin 1500 €.
Arvonalennuksen lisäksi voisi ottaa myös huomioon auton vaihtoehtoiskustannukset. Auton hinnan ja vuosittaiset kustannukset, eli yhteensä noin 20 000 euroa, olisi myös voinut sijoittaa. Sijoittamalla summan vuonna 2018 OMX Helsinki 25 -indeksiin, olisi tienannut reilu 30%, eli 6000 euroa. Toki kurssit ovat tässä ajassa kasvaneet ennätyspaljon, joten tämä on vain pelkkää spekulaatiota, eikä todellista laskelmaa.
Yhteenveto
Kaiken kaikkiaan autoilu siis todellakin maksaa paljon (vaikka olemmekin halvalla päässeet), eikä auto todellakaan ole mikään hyvä sijoitus. Kirjoitinkin jo samasta aiheesta postauksen vuonna 2018 sen jälkeen kun olimme auton ostaneet:
AUTO, MAAILMAN HUONOIN SIJOITUS
Nyt kun sain nämä laskelmat avattua, opin kuitenkin että autoilun kustannuksiin voi myös vaikuttaa huomattavan paljon itse. Tässä säästövinkkini siis kaikille auton omsitajille tai auton ostamista harkitseville:
- Osta auto vain tarpeeseen tai luovu turhasta autosta. Autoa kannattaa pitää vain, jos sitä oikeasti tarvitsee tai se tuo rahanarvoista mukavuutta ja vapautta elämään. Harkitse siis tarkkaan tarvitsetko oikeasti autoa ja oletko valmis maksamaan kaikki siihen liittyvät kulut. Voisiko autosta luopua ja vuokrata välillä autoa? Tarvitaanko perheessä kahta autoa?
- Hanki omaan elämäntilanteeseesi sopiva auto. Sinkun tai pariskunnan on turha hankkia kalleinta ja isointa autoa, jonka ylläpito on kallista. Koen ison auton tarpeelliseksi vain jos on lemmikeitä, lapsia tai harrastusvälineitä, joita kuljettaa. Jos ajat pääsääntöisesti yksin isolla autolla, vaihda pienempään ja edullisempaan. Älä pidä autoa statussymbolina. Pienempi ja vähäpäästöinen auto tulee usein halvemmaksi vakuutusten, verojen, huoltojen, renkaiden ja polttoainekulujen suhteen.
- Vanha vai uusi auto? Vanhat autot ovat usein edullisimpia, mutta niihin voi tulla kalliita remontteja. Uudet autot taas maksavat paljon ja menettävät huomattavasti enemmän arvoaan. Usein muutaman vuoden vanha auto on hinnaltaan järkevin.
- Maksu heti vai auto velaksi? Minkä tahansa hankinnan, asuntoa lukuunottamatta, suosittelen aina ostamaan heti omalla rahalla. Toki tiedostan, että aina tämä ei ole mahdollista. Laina tuo yleensä aina lisäkuluja ja sinun tulee ostettua sellaista mihin ei muuten olisi varaa. Mahdollisuuksien mukaan säästä aina ensin rahat itse ja osta vain sellaista mihin sinulla on varaa. Jos kuitenkin tarvitset rahoitusta autoon, vertaile kulut huolella!
- Kilpailuta vakuutukset vuosittain!
- Huolehdi auton määräaikaishuolloista, jolloin vältytään todennäköisemmin kalliilta yllättäviltä remonteilta.
- Älä aja autolla turhaan!
Kuinka paljon teidän taloudessa ovat autoilun kulut?
Hei, kuulosti mukavan edulliselta auton pidolta. Meillä on perheessä kaksi autoa, toinen pakettiauto ja toinen kaasulla toimiva ”perheauto”. Tällä hetkellä tarvitsemme kahta autoa työssäkäynnin vuoksi. Laskin ja viime vuonna autoihin liittyvät kulut ja ärsyynnyin koska kulut olivat yhteensä n.3900 €. Molemmat autot on maksettu joten Kulut tulevat ihan peruskäytöstä; huollot, käyttövoimaverot (kaasustakin ja diesel), vakuutukset vaikka lähes täydet bonukset, huollot ja korjaukset, yhdet uudet renkaat. Nyt tuli pakettiautoon vajaan 1000€ ilmastoinnin korjaus niin meille tuli ajatus että pakettiauto myyntiin ja tilalle ehkä vähintään vuodeksi joku pieni leasing auto ja sitten mietitään uudelleen auton tarve ja mahdollinen oman ostaminen mikäli vielä kahta autoa tarvitsee. Tulevaisuudessa mahdollisen muuton vuoksi voisimme käyttää vanhempani autoa ja miettiä tilalle vaikka sähköfillaria.
Hyvä kirjoitus, todella mielenkiintoista lukea kuluista näin tarkkaan avattuna ja kiva peilata omaan arkeen. Samalla tavalla voisit avata muitakin kulujanne siitä isosta postauksesta, erityisesti asumisen kulut kiinnostaa sekä minkälaisia suunnitelmia teillä on tulevaisuuden asumisen suhteen perheen lisäyksen myötä ?
Hyvä kirjoitus ja paljon onnea odotukseen! Täällä myös ollaan hoitovapaalla kolmannen lapsen kanssa ja hyvin sujuu rahallisesti kun vain suunnittelee ja budjetoi asiat etukäteen.
Vakuutusmaksu kuulostaa hieman hintavalta. Itse sain liikenne plus kaskon kilpailutettua saman ikäisessä ja saman hintaisessa autossa 530 euroon vuodessa. Pohjantähti tarjosi parhaan hinnan. Samalla kyllä siirsin kotivakuutuksen sinne, joten siitä tuli joku ”tähti”-alennus.
Renkaat kestää enemmän kuin kolme vuotta varsinkin noin pienillä kilometreillä. Sanoisin vähintään neljä tai max 6v (alkaa kovettua ja menettää ominaisuuksia vanhetessa vaikka pintaa olisikin jäljellä).
Huoltoon voi mennä enemmänkin, mutta ihan hyvä arvio toteutuneiden kulujen mukaan.
Arvon alenema on yksi isoista asioista, joka kannattaa kyllä huomioida. Varsinkin perheen kasvaessa auton vaihto voi olla edessä. Toisaalta se realisoituu autonvaihto hetkellä vasta. 10% vuodessa on ihan kelpo arvio noin pienellä ajomäärällä.
Suosittelen selvittämään kaskon tarjouksen Turvasta. Kilpailutin itsekin kaskot, mutta tuo Turvan vakuutuksen todellinen hinta jäi jotenkin piiloon, ennen kuin soitin vakuutusmyyjälle. Nyt kaikkien alennusten jälkeen meidän vuoden 2007 Kiassa on Kaskokustannus 80 € vuodessa, mikä on ihan huippuvähän.
Nuo autoilun kustannukset ovat kyllä edulliset. Olen päätynyt täsmälleen samoihin kustannuksiin 1999 vuosimallin Pololla. Huollot ovat kalliimpia. Mutta tämän auton etuna on se, että auton arvon alenemaa ei tarvitse enää ollenkaan huomioida. Ostin auton viisi vuotta sitten 800 €:lla ja olen varma, että jos sen myyntiin vielä laittaa hyvitys olisi 500 €. Mutta tässä ei verrata omenoita ja omenoita, kyllä turvallisuus ja ajomukavuus on aivan eri tasolla teidän autossanne. 🙂
Olen tässä itsekin miettinyt auton vaihtoa uudempaan, ja kiva kun löytyi tämä kirjoitus auton kuluista. Minulla itselläni on tällä hetkellä vanhempi auto, jolle täytyy suorittaa katsastus joka vuosi ja joka kerta hieman hirvittää, mitähän vikoja sieltä löytyy, joten uudempi auto kiinnostaisi. Tuo on niin totta, että autoa ei kannata sijoitusmielessä ostaa, se on taatusti maailman huonoin sijoitus kuten kirjoitit. Kuitenkin tarpeeseen eli kulkemiseen varsin hyvä ja toimiva ratkaisu näillä etäisyyksillä. Hyvä vinkki tuo auton vakuutusten vuosittainen kilpailutus!
Your point of view caught my eye and was very interesting. Thanks. I have a question for you.