Liittymän vaihto toi meille usean satasen säästön – katso täältä mikä on meille halvin liittymä
Vaihdettiin juuri liittymäoperaattoria ja näin ollen tullaan säästämään yli 300 euroa vuodessa!
Ollaan oltu usean vuoden ajan tyytyväisiä Telian asiakkaita, mutta hinnat ovat jatkuvasti vain nousseet korkeammaksi. Kilpailutettiin muutama vuosi sitten liittymät, jolloin saatiin Telialta uusi vastatarjous 18,9 €/kk kahden vuoden ajaksi. Jatkoimme tällä hinnalla, kunnes vuosi sitten hinta olisi noussut 24,9 €/kk, mutta saatiin vielä vuodeksi tästä kolmen euron alennus. Olemme nyt siis maksaneet liittymistämme 21,9 €/kk, mutta ensi vuoden alusta hinta olisi noussut tuon kolme euroa.
Mietimme liittymien kilpailutusta ja paremman tarjouksen pyytämistä Telialta. Mutta sitten tajusimme saavamme liittymät kaikista halvimmalla Moilta. Mikään tarjous kun tuskin voisi päihittää 9 euron kuukausimaksua.
Moi on jo kauan mainostanut kuuden euron simmiä, joka nykyisin on kuuden gigan simmi ja maksaa yhdeksän euroa. Giga määrä on siis noussut ja samalla hintaa on korotettu. Tämä uusi hintakaan ei ole kovin korkea sillä mobiilidataa saa nyt 50% enemmän vanhaan nähden.
Syy miksi emme ole jo aiemmin ottaneet Moita käyttöön, on se että luulin ettei tuo entinen neljä ja nykyisin kuusi gigaa mobiilidataa riitä mihinkään. Meillä molemmilla kun dataa kuluu kuukaudessa huomattavasti tuota enemmän.
MUTTA. Nyt vasta hoksasimme, että suurin kulutus kännykällä on kotona, jolloin voisi aina hyödyntää wifi-yhteyttä. Myös esimerkiksi työpaikalla tai kylässä voi aivan hyvin hyödyntää wifiä. Eli vain poissa wifi-yhteyden alueelta tulisi käytettyä tuota kännykän omaa mobilidataa, jolloin 6gigaa riittää oikein hyvin.
Olemme siis aina käyttäneet vain kännykän omaa nettiä, vaikka kotona voisi yhtä hyvin käyttää wifiä, kun kuitenkin asunnon laajakaistasta myös maksamme. Ja mies myös huomautti, että näinhän muuallakin maailmassa usein toimitaan kun liittymät ovat paljon huonompia ja kalliimpia kuin meillä Suomessa.
Puheluita ja tekstiviestejä meillä ei juurikaan kulu, joten netti on se tärkein osa liittymässä. Näin ollen Moin kuuden gigan simmi on meille oikein riittävä ja edullisin vaihtoehto. Nyt olemme turhaan maksaneet liittymästä joka sisältää hurjan määrän puheluita ja viestejä, joita emme edes käytä.
Laskimme, että tällä hetkellä olemme maksaneet kahdesta liittymästämme yhteensä 525,6 euroa vuodessa ja tulevaisuudessa tulemme maksamaan vain 216 euroa vuodessa (+ mahdolliset puhelut ja tekstiviestit veloitetaan erikseen), eli säästöä syntyy yli 300 euroa vuodessa. Aika huima summa.
Mikä parasta avasimme liittymät saman MunMoi-tunnusten alle, jolloin meillä on yhteensä käytössä 12Gb mobiilidataa kuukaudessa. Eli tuo molempien määrä yhdistetään yhteiseen pottiin, joka voidaan kuluttaa yhdessä. Ei siis haittaa vaikka toisella menisi datan käyttö kuuden gigan yli, jos toisella päinvastoin jää vajaaksi.
Moin tarjoama netti on myös nopea 100Mbit/s yhteys. Toisin kuin muut operaattorit jotka tarjoavat nopeaa nettiä vain kalliisiin liittymiin, jotka sisältävät rajattomasti netin käyttöä, puheluita ja tekstareita. Jos heiltä haluaisi vain liittymän netillä, on nopeus yleensä vain esimerkiksi 1Mbit/s tai 10Mbit/s.
Liittymän vaihto sujui helposti Moin nettisivuilla ja aikaakaan tähän ei mennyt kuin viisi minuuttia. Aika pienellä vaivalla suuri summa säästöön. Voi kuinka olisi tajuttu tehdä tämä jo aiemmin.
Liittymien kilpailutus siis oikeasti maksaa vaivan. Ei kannata vain tyytyä maksaamaan vuodesta toiseen nousevaa hintaa, vaan katso mitä kilpailija tarjoaa. Operaattorit harvoin arvostavat kanta-asiakkaita ja tarjoavat etuja vain uusille asiakkaille. Pyydä siis rohkeasti tarjoukset muilta ja voit todennäköisesti säästää jopa satoja euroja vuodessa.
LUE MYÖS: TULOJEN JA MENOJEN SEURANTA
*sisältää affiliate linkkejä
Olen ollut jo pidempään tyytyväinen Moin asiakas. Puhelinlaskut eivät ole juurikaan ylittäneet 6 euroa (välillä korkeintaa muutamia kymmeniä senttejä puheluista tai tekstiviesteistä). Aluksi epäilin myös tuota neljän gigan riittävyyttä ja yritinkin käyttää nettiä säästeliäästi, mutta sitten jossain vaiheessa onneksi tajusin, että voin käyttää kotona ja työpaikalla ja myös kirjastossa wifiä, eikä dataa juurikaan kulu muuta kuin esim. lenkeillä tai satunnaisesti muualla. Neljä gigaa on siis riittänyt loistavasti. Vähän harmittaa tämä hinnan nousu, koska en tarvitsisi enempää dataa, mutta onneksi nosto ei ole sen isompi ja liittymä säilyy edelleen hyvin edullisena suhteessa muihin.
Kiitos kommentistas Anne 🙂 Hyvä kuulla kokemuksia ja että sinulla on tuo datamäärä riittänyt. Voi olla että hinnannosto on ikävä uutinen monelle, mutta onneksi liittymän hinta on silti varsin kilpailukykyinen muihin nähden.
Kilpailutin uudelleen liittymän tämän muutoksen jälkeen ja moilta sain taas uuden 6e tarjouksen, joka kannatti ottaa 🙂
Emme ole koskaa maksaneet 15 e /kk liittymistä, yleensä kaikki laskut alle 10 e /kk.
Meillä on ollut Moi liittymiä 6 vuotta, alussa hinta oli 2.90 kk ja nyt oli 6 e/kk. . Nyt kun Moi nosti hintaa kuudesta eurosta 9 euroon, lähetti Elisa meille tarjoukset. Elisa tarjosi entisille asiakkailleen 6 e /kk liittymiä , 100 Mbit/s otimme useampia, netti ei näytä kyllä olevan kuin 60/45 Mbit/s.
Kun kaveri ei saanut näin halpoja liittymiä, käytimme toista keinoa. Menimme operaattorin sivuille mittaamaan netin nopeutta. Kun tuli se keskusteluikkuna, kirjoitimme siihen: Katselemme vain netti nopeuksia, kun olemme vaihtamassa puhelinliittymiä Moi liittymään. Sieltä tuli kysymys heti, ”Saammeko soittaa teille”, annoimme luvan ja saimme täysin rajattoman 14,90 e /kk hintaan 2 vuodeksi, sen jälkeen 29.90 e.
Nyt muuten on vielä tullut ilmoitus, että hinnankorotusta 6 eurosta 9 euroon ei toteutetusta heti. Luvattiin vielä 6 kk ajan 9 euron simmistä 3 e alennus. Jätimme 3 Moi liittymää, koska netti on niin hyvä, lähes aina tulee 150/80 Mbit/s.Näin 7 hengen perheessä.
Lisäksi tuollainen kopio Moi sivulta: ”Jos olet tilannut Moi-liittymäsi ennen 13.6.2019, etkä ole päivittänyt liittymätyyppiäsi uuteen, ohessa oleva hinnasto koskee sinua ja Moi-tiliäsi. Voit tilata lisää simmejä oheisen hinnaston mukaisesti Mun Moista niin kauan kuin käytössäsi koko Moi-tilillä on vanha hinnoittelumalli.”