Blogilla tienaaminen: kaupalliset yhteistyöt kiinnostavat
Tällä kertaa kirjoitan teille ajatuksiani kaupallisista yhteistöistä ja kerron rehellisesti miksi haluaisin alkaa niitä tehdä enemmän. Tekstistä tuli todella pitkä, joten toivottavasti jaksat lukea loppuun asti.
Olen aiemmin tehnyt blogissa muutamia kaupallisia yhteistöitä. Lisäksi olen tienannut AdSense mainoksilla sekä affiliate-tuloja. Tehdyt yhteistyöt on ollut firmojen aloitteesta. Firman otettua yhteyttä minuun, on yhdessä neuvoteltu yhteistyön sisältö sekä sopiva palkkio. Kaikkiin ehdotuksiin en ole tietenkään lähtenyt mukaan. Lisäksi olen itse lähestynyt kahta yritystä ehdottaen yhteistyötä, mutta ne eivät ole valitettavasti lähteneet mukaan.
Instagramissa en ole varsinaisesti tehnyt yhtäkään yhteistyötä, muuta kuin mainostanut omia blogipostauksia, joissa yhteistyöt ovat olleet. Instagram tilini (@kukkaronrouva) on kasvanut jo melko isoksi (kirjoitushetkellä n. 2500 seuraajaa), joten kaupallisten yhteistöiden mahdollisuus on alkanut kiinnostamaan.
Lukemani mukaan seuraajia pitää olla vähintään 1000, jotta yritykset lähtevät mukaan yhteistöihin. Seuraajia ei kuitenkaan tarvitse olla kymmeniä tuhansia, jotta voi tehdä yhteistöitä. Monet yritykset hakevat nimenomaan pienempiä mikrovaikuttajia mukaan kampanjoihin. Riittää, että seuraajat ovat sitoutuneita ja oikeaa kohderyhmää. Välillä pienempi seuraajajoukko voi olla jopa parempi, sillä he kokevat vaikuttajan läheisemmäksi ja samaistuttavammaksi. ”Tyhjillä” seuraajilla ei tee mitään.
Kaupalliset yhteistyöt – hyvä vai paha?
Kaupalliset yhteistyöt ovat yleistyneet valtavasti, mutta silti ne yhä koetaan jotenkin negatiivisena. Monen vaikuttajan postauksista olen huomannut, että kaupalliset yhteistyöt eivät kerää läheskään niin paljon tykkäyksiä ja kommentteja, kuin muut julkaisut. Monet eivät halua tukea näitä julkaisuja, vaikka ne saattaisivatkin sisältää hyödyllistä tietoa tai vinkkejä.
Usein myös vaikuttajamarkkinoinnin paheksunnan syynä saattaa olla myös kateus. Moni saattaa olla vähän jopa vihainen tai katkera siitä, että tuossa tuo vaikuttaja vain tienaa “helppoa” rahaa mainostamalla jotain tuotetta somessa. Itse en kuitenkaan näe somemarkkinointia mitenkään helppona rahana, vaan siihen liittyy valtava määrä näkymätöntä työtä. Lisäksi tehdään paljon ilmaista työtä, joka mahdollistaa sen, että näitä kaupallisia yhteistöitä ylipäänsä pääse tekemään. Jokainen voi vapaasti kokeilla kuinka helppoa tämä sitten oikeasti on.
Kolme vuotta sitten kirjoitin myös ajatuksiani blogien kaupallisuudesta. Silloin minua ärsytti jatkuvasti törmätä kuluttamista ihannoiviin postauksiin. Sen jälkeen olen ehkä lopettanut joidenkin blogien seuraamisen tai sitten kaupalliset yhteistyöt ovat menneet hieman parempaan suuntaan.
Mielestäni vaikuttajamarkkinointi on nykyisin todella laadukasta ja ammattimaista. Kaupalliset yhteistyöt ovat usein hyvin suunniteltuja ja istuvat hyvin vaikuttajan muuhun sisältöön. Ainakin minun seuraamillani hyvillä vaikuttajilla. Tämän vastapainona toki on paljon somevaikuttajia, joiden tili on täynnä vain mainoksia jokaisesta erilaisesta tuotteesta. Tuotteita löytyy laidasta laitaan ja niistä ei ole mitään oikeaa sanottavaa. Tämän lisäksi jos muita julkaisuja ei juurikaan tule mainosten lisäksi, ei tälläinen tili kanna kovin pitkälle.
Hyvin tehty kaupallinen yhteistyö palvelee kolmea osapuolta:
- Yhteistyön tilannutta firmaa myynnin kasvuna tai tunnettavuuden lisäämisenä tai muuna määriteltynä tavoitteena.
- Yhteistyön tehnyttä vaikuttajaa tulojen muodossa.
- Seuraajia uusien vinkkien ja ideoiden muodossa. Seuraaja voi löytää yrityksen, joka vastaa juuri hänen tarpeisiinsa, ja tarjoaa hänelle sopivia tuotteita tai palveluita.
Parhaimmillaan siis kaikki hyötyvät!
Kaupallisten yhteistöiden tarkoitus ei ole rahastaa seuraajia tai manipuloida heitä ostamaan jotain mitä eivät oikeasti tarvitse. Niiden tarkoitus on vain esitellä ja kertoa tuotteesta, joka voisi hyödyttää juuri oikeaa kohderyhmää. Jokainen tekee viime kädessä ostopäätöksen kuitenkin itse. Enkä ikinä kannusta ketään ostamaan mitään, mitä ei oikeasti tarvitse.
Jokainen on varmaan joskus suositellut jotain hyväksi kokemaansa tuotetta tai palvelua ystävälleen. Parhaimmillaan vaikuttajamarkkinoinnissa on kyse tästä samasta. Kerrotaan ystäville aitoja suosituksia asioista, joita itse käyttää ja on kokenut hyväksi. Tästä vain maksetaan. Ja maksun suorittaa yritys, ei ostaja.
Kaupalliset yhteistyöt kiinnostavat
Itse voin rehellisesti kertoa, että haluan tienata vähän sivutuloja somella ja blogilla. Vaikka tämä onkin mukava harrastus, vie tämä silti hirmuisesti aikaa, joka on aina jostain muusta pois. Jos tällä voi samalla ansaita tuloja, lisää se motivaatiota ja resursseja tehdä tätä entistä enemmän. Tuskin kukaan haluaa tehdä vuosikausia some- ja blogihommia ilmaiseksi, käyttäen useita tunteja viikossa hyödyllisen tiedon ja vinkkien jakamiseen ilman mitään palkkiota.
Monet vaikuttajat ovatkin sanoneet, että mieluummin laskuttavat jotain yritystä kuin seuraajia. Kukaan ei jaksa ilmaista työtä tehdä loputtomasti, joten jostain se palkkio on saatava. Toinen vaihtoehto on tehdä maksullista sisältöä, eli laskuttaa seuraajia. Tai sitten tehdä aina välillä muutamia kaupallisia yhteistöitä, joista saatavilla tuloilla voi kattaa myös ilmaiset sisällöt. Kumman sinä valitsisit mieluiten?
Minullakin resurssit arjessa ovat todella rajalliset. Iltaisin tai lasten päiväuniaikana pitää valita lepäänkö itse vai tuotanko sisältöä. Välillä aidosti valitsen kirjoittamisen, mutta välillä se tuntuu raskaalta. Jos tästä kuitenkin saa rahaa, lisää se huimasti motivaatiota. Lisäksi kohta pitää alkaa miettimään milloin palaan takaisin työelämään. Tarvitseeko meidän talous myös minun palkkaani, vai riittääkö kotihoidontuki ja blogista saatavat sivutulot? Voin vain kuvitella kuinka kiireistä arki olisi työn ja lasten lisäksi, joten blogille tuskin jäisi juurikaan aikaa. Jos kuitenkin pystyn tällä hieman tienaamaan lisää, mahdollistaa se minulle pidemmän ajan kotona lasten kanssa, ja samalla blogin ja somen tekemisen.
Tarkoitus ei kuitenkaan ole rikastua tällä, vaan ansaita lisätuloja. En halua lähteä kokonaan yrittäjäksi ja tekemään tätä täysipäiväisenä työnä. Siinä olisi liikaa stressiä minulle. En halua paineita siitä, että on pakko tienata ja menestyä. Pakko kirjoittaa vaikkei huvittaisikaan. Pakko etsiä koko ajan yhteistyökumppaneita. Pakko laskuttaa koko ajan. Haluan tehdä tätä omaksi huvikseni, mutta samalla tienata vähän.
Itse olen ladannut juuri Boksi appin, josta katselen kaupallisia yhteistöitä Instagramissa toteutettavaksi. Lisäksi voisin kontaktoida yrityksiä suoraan. Ainut vain, että tällaiseen säästämiseen ja sijoittamiseen keskittyneellä blogilla on hieman vaikea löytää sopivia yhteistyökumppaneita. Olisi nimittäin hieman outoa jos alkaisin vaikka jotain kasvovoidetta mainostamaan.
Lisäksi tein itselleni juuri mediakortin. Kyseessä on eräänlainen cv, jolla yrityksille kerrotaan itsestään, kanavistaan ja tarjoamistaan palveluista. Mediakortti on hyvä liittää mukaan kun yrityksiä lähtee kontaktoimaan, sillä siitä selviää nopeasti kaikki tärkeimmät asiat.
Vaikka itse myös blogilla tienaamisesta haaveilen, ei tarkoitukseni todellakaan ole tehdä mainoksia vain rahasta. Haluan oikeasti valita yhteistyökumppanit huolella ja suositella oikeasti hyviä tuotteita joista voisi olla teillekin hyötyä.
Entä miksi kerron tästä kaikesta näin avoimesti? Koska haluan, että muutkin voivat inspiroitua ja oppia kokemuksistani. Säästämisen ohella kannustan ihmisiä hankkimaan lisätuloja, ja toki minun täytyy itse elää oppieni mukaisesti. Ja mikä olisikaan parempi keino kertoa näistä asioista kuin omakohtaiset kokemukset.
Lue myös: Miksi sinunkin tulisi hankkia lisätuloja?
Ymmärrätkö sinä ollenkaan tällaista ajatusta vai ovatko kaupalliset yhteistyöt aivan punainen vaate?
hyvä juttu, mietin omaa juttua!
Thanks for sharing. I read many of your blog posts, cool, your blog is very good.