Miten tein uuden digituotteeni?

mennessä 6.06.2021Muut1 Kommentti

Julkaisin uuden digituotteeni (Oman taloudenhallinnan työkalupaketin) kaksi viikkoa sitten. Tilausmäärät ja positiiviset palautteet ovat yllättäneet minut iloisesti. Kyseessä on tuote, joka on luotu juuri teidän toiveidenne perusteella. Kattava työkalupaketti sisältää taulukkolaskentapohjan, Budjetointioppaan ja bonusmateriaaleja.

Puoli vuotta sitten julkaisin ensimmäisen e-kirjani, Oma talous hallintaan – 21 tehtävää tukemaan taloudellista hyvinvointia, ja kirjoitin sen jälkeen postauksen Millainen projekti e-kirjan kirjoittaminen oli? Nyt tämän uuden projektin jälkeen halusin myös kirjoittaa vastaavan postauksen. Tiedän, että osa teistä miettii myös digituotteiden luomista ja myyntiä, joten halusin kirjoittaa ylös omat kokemukseni ja vinkkini.

 

Mistä kaikki lähti liikkeelle?

Olen itse seurannut perheemme tuloja ja menoja Excelillä jo usean vuoden ajan. Olin rakentanut omaan käyttöömme sopivan Excel-pohjan, mutta viime vuonna sain idean laajentaa sitä ja laittaa muillekin jakoon. Lisäsin kyseisen Excel-pohjan blogiini ladattavaksi elokuussa 2020. Kyseessä on ilmainen tuote, joka on sähköpostilistani liittysmislahja.

Voit lukea lisää tuotteesta täältä. 

Excel-pohjaa on tähän mennessä ladattu jo yli 700 kertaa. Olen saanut tästä paljon positiivista palautetta ja kehuja.

Toki joukkoon on mahtunut myös paljon kehitysehdotuksia ja toiveita uudesta versiosta. Myönnän, ettei tämä alkuperäinen versio välttämättä ollut se kaikista kattavin ja käyttäjäystävällisin. Niinpä olenkin kerännyt ylös kaikkia toiveitanne ja ideoitanne uutta versiota varten. Tänä keväänä sain vihdoin aikaa alkaa toteuttaa näitä parannuksia.

Samoihin aikoihin aloin kirjoitella sähköpostilistaani varten uutiskirjeitä budjetoinnista. Tämä aihe oli sellainen, jota Instagram seuraajani olivat eniten toivoneet. Lopulta minulla alkoi olla monta sivua tekstiä kasassa budjetoinnista. Tällöin sain myös idean, että näitä neuvoja ja vinkkejä olisi hyvä hyödyntää muuallakin kuin vain viikottaisten uutiskirjeiden muodossa. Niinpä kaiken tämän materiaalin pohjalta syntyi Budjetointiopas. Keräsin tähän oppaaseen kaiken taustatyön ja ajatukset, joita olin kirjoitellut ylös samalla kun lähettelin sähköposteja. Ja lopulta näistä syntyi kattava 38-sivuinen e-kirja. Ajattelin tämän olevan mainio lisä uudistetun Excel-pohjan kaveriksi.

 

Työvaiheet

Excelin uudistus ja kehitys parhaaksi mahdolliseksi versioksi vaati lopulta valtavasti työtunteja. En taaskaan tajunnut kirjata tuntimääriä ylös, mutta aikaa on varmasti kulunut kymmenien ellei jopa yli sadan tunnin verran. Halusin hio Excelistä parhaan mahdollisen budjetti- ja kirjanpitopohjan. Tärkeintä oli, että se vastaisi kaikkiin teidän toiveisiinne ja sisältäisi toivotut parannusehdotukset. Lisäksi halusin tehdä Excelistä mahdollisimman visuaalisen ja tyylikkään. Tein Excelistä myös Google Sheets version, joka ei sekään ollut aivan yksinkertaista. Vaikka Excelin saa helposti vietyä Sheets-formaattiin, eivät kaikki kaavat, kuvat, muotoilut ym. todellakaan toimi suoraan, vaan ne piti erikseen rakentaa uudelleen. Lopuksi myös testaus, tarkistus ja virheiden korjaus vei varmaan eniten aikaa. 

Kiitokset täytyy myös esittää maailman parhaalle aviomiehelleni, joka oli apunani ja tukenani koko projektin ajan. Hän selvitteli kanssani ratkaisuja, miten saadaan joku kaava toimimaan. Antoi hyviä ideoita ulkoasusta. Testasi lopputulosta. Ja kuunteli kärsivällisenä pohdintaani ja vastaili kaikkiin kysymyksiini.

Vaikka Excel vei hirmuisesti aikaa, niin onneksi Budjetointiopas syntyi melko helposti, kuten edellä kerroin. Kuten edellisenkin e-kirjani kohdalla, taitto ja ulkoasun miettiminen vei taas vähintään yhtä paljon aikaa kuin itse kirjoittaminen. Onneksi taitto-ohjelma oli kuitenkin jo ennestään tuttu, joten aikaa sen opetteluun ei onneksi mennyt.

Näiden kahden tuotteen lisäksi halusin vielä tehdä jotain muuta, jolla tästä paketista saisi entistä kattavamman. Ideana oli tehdä jotain spessua, joka voisi tehdä budjetoinnista kivaa ja inspiroivaa. Itse ainakin tykkään välillä tehdä jotain muistiinpanoja paperille, vaikka pääasiassa mieluummin konetta ja kännykkää käytänkin. Välillä on vain hauska väritellä kuvia ja kirjoitella ajatuksia ylös kivalle paperille. Tästä sain idean tehdä nämä tulostettavat budjetoinnin apuvälineet. Käytän muihinkin blogin ja somen visuaalisiin materiaaleihin ilmaista Canva-sovellusta, ja siellä sain helposti tehtyä nämä yksinkertaiset ja tyylikkäät sivut. Näiden tarkoitus on tehdä työkalupaketista entistä kattavampi ja tarjota jotain erilaista budjetoinnin tueksi. 

Kun kaikki paketin osa-alueet alkoivat olla kunnossa, piti vielä tehdä erilaisia kuvia markkinointi käyttöön. Nämäkin hoidin kätevästi Canvalla. Lisäksi tuotteelle piti tehdä erillinen info-sivu, josta pääsee verkkokauppaan. Tämän tein täysin samalla pohjalla kuin edellisen tuotteenikin. Tässä postauksessa olen kertonut enemmän tästä projektista: Lue miten tein näyttävän myyntisivun digituotteelleni. Tällä kertaa ei onneksi mennyt aikaa erikseen verkkokaupan perustamiseen, sillä minulla oli jo käytössä SendOwl palvelu, jossa olen myynyt aiempaa e-kirjaani.

Tämän digituote olikin siis huomattavasti helpompi projekti kuin ensimmäinen digituotteeni. Nyt kaikki aika meni vain itse tuotteen tekemiseen, kun ensimmäisellä kerralla suurin osa ajasta kului sähköpostilistan, nettisivun, verkkokaupan, myynnin ja markkinoinnin tekemiseen. Nyt nämä muut hommat olivat jo tuttuja, joten sain keskittyä olennaiseen.

Oman taloudenhallinnan työkalupaketti, excel, budjetointiopas, bonusmateriaalit

Lopuksi vielä listaan tärkeimmät oppimani asiat, muistiin itselleni tulevia projekteja varten ja infoksi teille muille, jotka miettivät digituotteen tekoa.

 

Jos mietit digituotteen tekemistä, niin muista nämä:

 

  • Katso edelliset vinkkini, tästä postauksesta
  • Ensimmäisen tuotteen kohdalla varaa paljon aikaa. Itse tuotteen tekemisen ohella aikaa menee myös markkinointiin, myyntiin, verkkokauppaan, nettisivuun, uusien ohjelmien opetteluun jne. Seuraavat tuotteet syntyvät huomattavasti nopeammin, kun hallitset jo kaiken tämän.
  • Hyödynnä aiemmin tekemääsi materiaalia. Digituote voi hyvin sisältää jo aiemmin tekemääsi materiaalia, paketoi se vaan uuteen muotoon. (Itse kehitin aiemman Excel-pohjan pro-versioksi ja hyödynsin aiemmin kirjoitettuja tekstejä e-kirjaa varten.)
  • Vastaa asiakkaiden kysyntään. Tuotetta jota on toivottu, on huomattavasti helpompi myydä. (Olen saanut lähes viikottain toiveita Excelin kehityksestä, keräsin kaikki ideat ylös ja vastasin näihin toiveisiin.)

P.S. Lopuksi haluan vielä muistuttaa Instagramissa olevasta arvonnasta, jossa voit voittaa itsellesi ja kaverillesi tämän uuden tuotteeni. Arvontaan voit osallistua vielä tänään sunnuntaina 6.6.

Heidi

Olen alle kolmekymppinen Turun Yliopistosta valmistunut matemaatikko. Työskentelen erään yrityksen laskutus- ja henkilöstöasioiden parissa ja tällä hetkellä olen äitiyslomalla.

Blogin avulla saan toteutettua omia mielenkiinnon kohteitani, jotka liittyvät talouteen, säästämiseen, sijoittamiseen, lisätulojen hankintaan ja bloggaamiseen. Samalla kun opin itse uutta, toivon että voin opettaa sinullekin hyödyllisiä taitoja ja vinkkejä.

Lue lisää minusta ja blogistani

Seuraa blogia

Kukkaron rouva suosittelee:

Käyttämäni wordpress teema:

1 Kommentti

  1. Kolmiokuudelle

    Pääsin testaamaan tuotetta ja voin suositella. Bonusmateriaalin Värityskuvat innostivat teinin säästämään sähköpotkulautaa varten. Kirjoittelen tästä lisää: http://www.instagram.com/kolmiokuudelle

    Vastaa

Kommentoi tähän mitä ajatuksia postaus herätti. Jos pidit artikkelista, niin jaa se muillekin sivusta tai alta löytyvistä some-jakopainikkeista, kiitos! <3

Pin It on Pinterest

Share This