Tienaaminen instagramilla

mennessä 18.09.2022Bloggaaminen, Tienaaminen1 Kommentti

Olen saanut viime aikoina useita kysymyksiä, että miten instagramilla / somella voisi hankkia lisätuloja. Useimmat meistä käyttävät jotain sosiaalista mediaa, jonka takia ihmisiä kiinnostaakin miten näiden avulla voisi tienata.

 

Voiko instagramilla tehdä rahaa?

Kyllä voi. Väitän, että lähes jokainen pystyy kyllä hankkimaan pieniä lisätuloja somen avulla niin halutessaan. Kaikista ei kuitenkaan tule rikkaita tai pysty tekemään pelkästään somea työkseen. Mutta sivutuloksi se sopii monelle.

Ihmiset viettävät valtavasti aikaa sosiaalisessa mediassa, usein jopa enemmän kuin perinteisessä mediassa. Tästä syystä alalla onkin isot markkinat ja nykyään yhä useammat yritykset hyödyntävät vaikuttajamarkkinointia.

Sinun ei tarvitse olla julkkis ansaitaksesi rahaa somen avulla. Tavallisten ihmisten tilit kiinnostavat paljon. Ihmiset eivät halua seurata vain kiiltokuvatähtiä vaan tavallinen arki kiinnostaa. Ihmiset kaipaavat aitoutta ja samaistuttavuutta. Myös erilaiset “asiantuntijatilit” kiinnostavat, esimerkiksi talous-, meikki- tai liikuntavinkitt. Sinun ei välttämättä tarvitse kuitenkaan olla mikään todellinen asiantuntija. Riittää, että sinulla on aiheesta tietoa, kokemusta ja sanottavaa.

Tilin ei myöskään tarvitse tavoittaa kymmeniä tuhansia seuraajia, vaan tänä päivänä mikrovaikuttajat ovat yhä suositumpia niin seuraajien kuin yritystenkin näkökulmasta.

Etsi siis oma tapasi ja näkökulmasi tehdä somea.

 

Kokemukseni somella tienaamisesta

Minä olen kirjoittanut tätä blogia jo viiden vuoden ajan ja hankkinut tällä hieman lisätuloja. Tätä ennen kirjoitin muutaman vuoden ajan ruokablogia ja senkin kautta sain todella pieniä mainostuloja. Olenkin aiemmin kirjoittanut vinkkejäni tänne, että miten tienata blogilla

Nykyään blogit eivät ole enää niin suosittuja vaan sisällöt on siirtyneet enemmän instagramiin ja muihin sosiaalisen median kanaviin. Itse en esimerkiksi käytä TikTokia tai muita kanavia, joten en osaa niiden kaupallistamisesta kertoa sen enempää.

@kukkaronrouva instagram-tiliä olen pitänyt nyt kahden vuoden ajan. Aluksi se oli vain blogin tukena ja keino kertoa uusista blogipostauksista. Viimeisen vuoden sisään se on kuitenkin noussut tärkeimmäksi sisällöntuotantokanavakseni. Sitä päivitän eniten ja siellä minulla on eniten seuraajia. Aiemmin kaupallisia yhteistöitä oli vain blogissa ja linkkasin instagramista vain niihin. Jossain vaiheessa aloin tehdä instagramissa myös affiliate-markkinointia ja aloin saamaan sitäkin kautta tuloja. Tänä vuonna innostuin tekemään myös ensimmäiset kaupalliset yhteistyöni IG:ssä. Nyt kun näistäkin on jo kokemusta, ajattelin jakaa oppimiani asioita ja vinkkejä, miten sinäkin voit kaupallistaa tilisi ja alkaa tienaamaan sillä rahaa.

BLOGILLA TIENAAMINEN: KAUPALLISET YHTEISTYÖT KIINNOSTAVAT

Vaikka en ole instagramilla vielä kovin paljon tienannut, siinä pääte kuitenkin melkein samat jutut kuin blogilla / nettisivulla tienaamisessa. Siitä minulla onkin jonkun verran kokemusta ja tietoa karttunut, joten näitä oppeja voi hyvin soveltaa myös somella tienaamiseen. Tässä siis tuleekin kattava pakettini lisätulojen hankkimiseen instagramilla. Asiaa on paljon, mutta yritän pitää sen mahdollisimman tiiviinä, jokaisesta kohdasta löytyykin valtavasti lisää tietoa googlettamalla. Joten ota tästä perusteet haltuun ja tutki aihetta sen jälkeen lisää mikäli koet tarvetta.

 

 @kukkaronrouva instafeed

 

Lisätuloja instagramista

 

miten aloittaa

Aloita luomalla IG-tili. Mieti heti alussa jo tarkkaan tilin aihe ja teema. Millaisia asioita käsittelet tililläsi ja mistä näkökulmasta? Mikä on kohderyhmäsi? Millaiselle yleisölle teet sisältöä? Mistä he pitävät ja millaista sisältöä haluavat? Panostatko kuviin vai teksteihin vai molempiin? Miten erottaudut joukosta? Valitse myös tilillesi helposti muistettava ja kirjoitettava nimi! Muista tehdä tilistäsi julkinen ja sisällönjulkaisija tili.

 

yleisön kasvattaminen

Lähde luomaan kiinnostavaa sisältöä ja julkaise säännöllisesti. Feed- ja Reels-julkaisuilla tavoitat eniten uutta yleisöä. Varsinkin Reelsit ovat nyt todella isossa suosiossa. Muista myös käyttää aiheeseen sopivia hästägejä. Story-julkaisut ovat enemmän nykyisille seuraajillesi ja niitäkin kannattaa tehdä.

Seuraa saman aihepiirin tilejä ja ole aktiivinen. Kommentoi, tykkää ja jaa muiden julkaisuja. Osallistu keskusteluihin ja verkostoidu. Jäät paremmin muiden mieleen ja kun olet ystävällinen muille, näin muutkin ovat sinulle ja tekevät mielellään vastapalveluksen jakamalla myös sisältöäsi.

Aktivoi seuraajiasi. Laita julkaisuihin kehotteita tykätä, jakaa ja kommentoida. Kysy kysymyksiä heiltä. Julkaise mielenkiintoista sisältöä joka herättää tunteita ja mielipiteitä.

Some on myös täynnä erilaisia tykkäysrinkejä yms. Itse en ole näitä kokeillut, enkä lähtisi näitä heti suosittelemaan. Aito näkyvyys on usein parempaa. Älä hanki feikkiseuraajia.

Sanoisin, että pyri alkuun kasvattamaan tili tuhanteen seuraajaan, jonka jälkeen voit alkaa tekemään yritysten kanssa yhteistöitä. Toki affiliate-markkinointia voit tehdä jo aiemminkin, vaikka jo heti alusta alkaen.

 

tienaaminen

Somella tienaaminen perustuu erilaisiin mainoksiin. Eli myyt tililläsi mainostilaa yrityksille. Mainokset voivat olla eri tyyppisiä ja palkkiot perustua erilaisiin asioihin. Näistä lisää seuraavaksi.

Aluksi sinun tulisikin miettiä, minkälaisten yritysten kanssa haluat tehdä yhteistyötä. Yritä valita yrityksiä, joiden tuotteet tai palvelut sopivat tilisi aiheeseen ja jotka voisivat kiinnostaa seuraajiasi.

Esimerkiksi minä en lähde taloustilillä suosittelemaan uutta kasvovoidetta tai juoksulenkkareita. Ne eivät liity tilini aiheeseen ja ovat ristiriidassa välittämieni arvojen kanssa. Sen sijaan olen suositellut sijoitusalusta Nordnettia tai lakiasiakirjojen verkkopalvelu Lexlyä tai edullista puhelinliittymää.

Listaa siis ylös sinulle potentiaaliset yhteistyöfirmat ja lähde selvittämään miten niiden kanssa voisi tehdä yhteistyötä.

 

affiliate-markkinointi

Affiliate-markkinoinnin idea on, että jaat kanavassasi suosittelulinkkiä tai -koodia, johonkin tuotteeseen tai palveluun. Jos asiakas ostaa sen tätä kautta, saat tietyn ennalta sovitun osuuden myynnistä. Tämä voi olla kiinteä summa tai prosenttiosuus. Kyseessä on siis tulospohjainen markkinointi.

Edellä mainitsemissani esimerkeissä saan aina tietyn kiinteän summan mikäli asiakas liittyy Nordnettiin tai ottaa puhelinliittymäni linkkini kautta. Lexly yhteistyössä taas minulla on käytössä oma koodi, jolla asiakas saa alennusta palvelusta, ja mikäli koodia käyttää saan tietyn prosenttiosuuden myynnistä.

Mistä löytää affiliate-kumppaneita?

Itse käytän seuraavia verkostoja:

  • TradeTracker (*affiliate-linkki, jos rekisteröidyt palveluun linkkini kautta, saan siitä pienen komission)
  • AdService
  • Adtraction

Näissä on suoraan omat affiliateohjelmat ja paljon yrityksiä, joiden kumppaneiksi voi hakea. Palkkiot ja ehdot on ilmoitettu etukäteen. Tämä onkin yksi helpoimmista keinoista aloittaa somella tienaaminen.

Palkkiot maksetaan omalle tilillesi. Sinun pitää vain muistaa ilmoittaa ne erikseen omaan verotukseesi. Sinun ei tarvitse pystyä laskuttamaan tai olla yrittäjä tienataksesi näillä.

Lisäksi voit olla yrityksiin suoraan yhteydessä ja sopia erilaisista suosittelumarkkinointi kampanjoista.

 

mainoskampanja-palvelut

Nykyään on olemassa joitakin palveluita, jotka yhdistävät yrityksen ja sisällöntuottajan. Yksi tällainen on mm. Boksiapp, jonka kautta pääset tekemään kaupallisia yhteistöitä.

Boksissa yritykset hakevat vaikuttajia mukaan mainoskampanjoihin. Voit itse ilmoittautua mukaan sinua kiinnostaviin kampanjoihin. Hakemukseen määrittelet itse toivomasi palkkion ja mukaan laitat hakemuskirjeen, miksi haluaisit olla mukana ja miten toteuttaisit kampanjan. Sitten vain odotat valitseeko yritys sinut. Jos sinut valitaan, toteutat kampanjassa toivotut materiaalit ja lähetät ne palveluun hyväksyttäväksi, ja tämän jälkeen voit sitten julkaista materiaalit. Palkkio maksetaan boksitilille, josta voit sitten nostaa rahat itsellesi. Palveluun laitat tiedot verokortistasi, eli verotus hoituu suoraan eikä sinun ole pakko olla yrittäjä.

Itse olen tehnyt kolme yhteistyötä boksin kautta ja olen ollut palveluun todella tyytyväinen. Ainut asia, joka kannattaa ottaa huomioon, on hinnoittelu. Palvelu ehdottaa automaattisesti jotain hintaa, perustuen johonkin algoritmeihin, mutta itse olen ainakin huomannut hinnan olevan aivan liian matala. Näin halvalla en itse tekisi tai suosittelisi muitakaan tekemään. Määritä siis työllesi oikeasti reilu hinta. 

Vastaavia palveluita on mm.

  • somessa.com 
  • promoty

Näistä minulla ei kuitenkaan ole itse kokemusta. Olen hiljattain rekisteröitynyt näihinkin palveluihin, mutta en ole vielä tehnyt niiden kautta yhteistöitä.

 

suora yhteys yrityksiin

Näiden palveluiden lisäksi voit olla myös suoraan yhteydessä itseäsi kiinnostaviin yrityksiin. Seuraa yritystä somessa ja tutustu sen markkinointiin. Ole rohkeasti yhteydessä ja kerro miksi olet kiinnostunut tekemään yhteistyötä. Mitä mieltä olet itse tuotteista/palvelusta, millaista sisältöä tuotat tililläsi, millainen yleisö sinulla on, miten toteuttaisit yhteistyön jne? Liitä mukaan myös hintatoiveesi ja/tai mediakorttisi.

 

miten hinnoitella yhteistyöt

Affilaitemarkkinointi on usein hinnoiteltu valmiiksi ja perustuu toteutuneisiin myynteihin. Näiden palkkioiden suuruuteen et voi oikein muuten vaikuttaa kuin olemalla aktiivinen ja markkinoimalla tuotetta/palvelua tehokkaasti.

Erilliseen palkkioon pohjautuvat yhteistyöt ovat kuitenkin täysin neuvoteltavissa. Palkkio riippuu tilisi suosiosta, yleisön tavoittamisesta, kampanjan laajuudesta, markkinoitavan asian hinnasta jne jne. Aloitteleva vaikuttaja voi tehdä pienemmällä palkalla, esim. muutamilla kympeillä, kun taas suosittu vaikuttaja voi pyytää yhteistöistä tuhansia tai jopa kymmeniä tuhansia euroja. Keskimäärin kai palkkiot sijoittuvat joihinkin satoihin euroihin.

Itse olen sitä mieltä että teen mieluummin vähemmän mutta kalliimmaalla. Mieluummin yksi 200 € yhteistyö kuukaudessa kuin neljä 50 € yhteistyötä. En halua hukuttaa tiliäni kaupallisuuteen ja myydä kovaa työtäni, osaamistani ja seuraajieni aikaa liian halvalla. Oikea hinnoittelu on kaikkien osapuolien arvostamista.

 

“Tarvitseeko minun olla yrittäjä ja miten palkkiot saa ja miten verot maksetaan?”

Affiliate- ja yhteistyö-palveluihin voit usein rekisteröityä ihan yksityishenkilönä. Osaan saa mahdollisesti laitettua verokortin ja palkkiot verotetaan suoraan. Osasta taas ne maksetaan suoraan vain tilille, joten sinun pitää itse ilmoittaa ne verotukseen.

Tämä tapahtuu siten, että ilmoitat OmaVero palvelussa saadut tulot omalle verokortille. Nämä merkataan kohtaan muut tulot. Lue lisää verottajan sivuilta.

Erikseen sovittavat kaupalliset yhteistyöt yleensä edellyttävät laskutusmahdollisuutta. Toki voit yrittää yritysten kanssa sopia onnistuuko palkkion maksu muuten. Tästä minulla ei kuitenkaan ole sen enempää kokemusta. Onneksi kuitenkin laskuttaminen on tehty nykyään helpoksi, eikä sinun ole pakko alkaa yrittäjäksi. Voit rekisteröityä johonkin kevytyrittäjäpalveluun ja hoitaa laskut sitä kautta. Se on helppoa ja kustannustehokasta.

Itse olen OP-kevytyrittäjä. Tämä eroaa hieman muista palveluista, sillä tämän kautta saa myös y-tunnuksen, eli on ihan virallisesti yrittäjä. Voin kuitenkin lämpimästi suositella tätä palvelua, sillä sinne voi laittaa myös yritystoiminnan kulut, jolloin ne saa vähentää veroista. Jos haluat rekisteröityä myös OP-kevytyrittäjäksi, niin tämän linkin kautta saat laskuttaa 1000 € ilman palvelumaksua (arvo 50€).

https://app.op-kevytyrittaja.fi/liity/9F5NT

 

mainoksista ilmoittaminen

Kaupallinen yhteistyö pitää aina ilmoittaa julkaisussa! Piilomainonta on laitonta. Tuo siis kampanjassa aina esiin, että kyse on mainoksesta ja kenelle se tehdään.

 

mediakortti

Vaikuttajan olisi myös hyvä tehdä itselleen mediakortti. Kyseessä on eräänlainen cv, jolla yrityksille kerrotaan itsestään, kanavistaan ja tarjoamistaan palveluista. Mediakortti on hyvä liittää mukaan kun yrityksiä lähtee kontaktoimaan, sillä siitä selviää nopeasti kaikki tärkeimmät asiat.

Täältä löydät minun mediakorttini. (pitäisi kyllä itsekin päivittää tämä)

Voit myös googlettaa lisää tietoa ja malleja mediakortista.

 

yhteistöiden tekeminen käytännössä

Toteuta aina yhteistyöt laadukkaasti ja ammattimaisesti. Suunnittele kampanjat hyvin ja siten, että ne istuvat muuhun sisältöösi. 

Hyvin tehty kaupallinen yhteistyö palvelee kolmea osapuolta:

  • Yhteistyön tilannutta firmaa myynnin kasvuna tai tunnettavuuden lisäämisenä tai muuna määriteltynä tavoitteena.
  • Yhteistyön tehnyttä vaikuttajaa tulojen muodossa.
  • Seuraajia uusien vinkkien ja ideoiden muodossa. Seuraaja voi löytää yrityksen, joka vastaa juuri hänen tarpeisiinsa, ja tarjoaa hänelle sopivia tuotteita tai palveluita.

 

Parhaimmillaan siis kaikki hyötyvät!

Kaupallisten yhteistöiden tarkoitus ei ole rahastaa seuraajia tai manipuloida heitä ostamaan jotain mitä eivät oikeasti tarvitse. Niiden tarkoitus on vain esitellä ja kertoa tuotteesta, joka voisi hyödyttää juuri oikeaa kohderyhmää. 

 

kaupallista oma osaaminen

Kaupallisten yhteistöiden lisäksi somessa voi tienata myös myymällä omia tuotteitaan ja palveluitaan. Jos esimerkiksi olet taitava neulomaan villasukkia voit kaupitella niitä omille seuraajillesi tai voit esimerkiksi tehdä verkkokurssin villasukkien neulomisesta ja myydä sitten sitä. Mahdollisuuksia on loputtomasti. Sinun pitää vain löytää asia, josta seuraajat ovat kiinnostuneita ja valmiita maksamaan.

Lue lisää minun digituotteistani:

MILLAINEN PROJEKTI E-KIRJAN KIRJOITTAMINEN OLI?

MITEN TEIN UUDEN DIGITUOTTEENI?

 

TERVETULOA MATKALLESI KUKKARON ROUVAKSI TAI HERRAKSI!

Jokainen meistä haluaisi olla oman kukkaronsa rouva tai herra. Tämä vaatii jonkin verran vaivannäköä, mutta määrätietoisilla askelilla voit päästä tavoitteeseesi.

Olipa tavoitteesi sitten lisätulojen hankinta, turhien menojen karsinta, puskurin kerryttäminen tai sijoittamisen aloittaminen, niin täältä löydät artikkelini kyseisistä aiheista.

Halusin koota juuri sinulle vinkit, joilla otat oman taloutesi hallintaan.

Tutustu ilmaiseksi kaikkiin blogipostauksiin tai katso kaupasta tuotteeni, joilla tehostat talouden hallintaasi.

Heidi Sipari

Olen kolmekymppinen Turun Yliopistosta valmistunut matemaatikko.  Työskentelen Taloushallinnon asiantuntijana ja sivutyökseni kirjoitan taloudesta. Tärkein työni on kuitenkin olla äiti kahdelle lapselle.

Blogin avulla saan toteutettua omia mielenkiinnon kohteitani, jotka liittyvät talouteen, säästämiseen, sijoittamiseen, lisätulojen hankintaan ja bloggaamiseen. Samalla kun opin itse uutta, toivon että voin opettaa sinullekin hyödyllisiä taitoja ja vinkkejä.

Seuraa blogia

Kukkaron rouva suosittelee:

Käyttämäni wordpress teema:

1 Kommentti

  1. Saara

    Kiitos! Hyödyllisiä vinkkejä! 🙂

    Vastaa

Kommentoi tähän mitä ajatuksia postaus herätti. Jos pidit artikkelista, niin jaa se muillekin sivusta tai alta löytyvistä some-jakopainikkeista, kiitos! <3

Pin It on Pinterest

Share This